De bekende slogan is ingevoerd in 2010, om consumenten nog meer te beschermen tegen het roekeloos aangaan van leningen en kredieten. Elk product waar reclame voor gemaakt wordt, op tv, radio of flyers, moet voorzien zijn van die slogan. Het doel hiervan is om de schuldenlast in het algemeen naar omlaag te krijgen.
Mensen gaan soms een krediet aan zonder dat ze het goed en wel beseffen. Met autoleningen of consumentenkredieten aan 0% rente, wordt het wel heel verleidelijk natuurlijk. De meesten beseffen echter niet dat die 0% rente enkel gedurende de eerste paar maanden geldt, en dat die actie er achteraf dubbel en dik weer wordt uitgehaald.
Geld lenen kost ook effectief altijd geld. Gelukkig zijn kredietverstrekkers ook verplicht om, naast het jaarlijks kostenpercentage, het totaal aan terug te betalen bedragen mee te geven wanneer mensen een lening willen afsluiten. Een percentage is immers vaak nog weinig zeggend, terwijl een totaalbedrag ook meteen het verschil weergeeft in het geleende bedrag en het bedrag dat men dient terug te betalen. Zo wordt meteen duidelijk wat de kostprijs effectief is.
Maar onafgezien daarvan is het gewoon ook belangrijk om, wanneer u echt een lening nodig hebt, op zoek te gaan naar een lening die het beste aansluit bij het doel. Zo zijn er voor renovaties in huis, speciale renovatieleningen die tegemoet komen aan uw wensen. Zijn uw aanpassingen dan ook nog eens ecologisch verantwoord, dan komt u waarschijnlijk in aanmerking voor een ecolening met nog voordeligere tarieven. Op de website van Beobank kan u alle soorten leningen rustig bekijken – het is een zeer goede resource, zelfs als u niet bij hun een lening aangaat (ik raad je sowieso aan om goed rond te kijken!).
Geld lenen kost geld, maar hoeveel geld u dat extra kost, kan u mede zelf bepalen.